Welkom op het Squla-forum

Vanaf welke leeftijd een mobiel?

Mijn zoon van 10 heeft sinds zijn 8ste een smartphone, maar zonder 4G, dus alleen wifi en bellen. In zijn klas heeft de meerderheid een mobiel. Dus ik denk dat 10 jaar wel normaal is. Wat ik wel lastig vind, is dat sommige kinderen kennelijk zonder enige controle van ouders en tot heel laat op whatsapp en zo zitten. De teksten en doorstuurapps zijn soms heel eng.
Hoe gaat jullie daarmee om?

Mijn dochter heeft toen ze 9 werd mijn oude mobiel gekregen. Ze heeft ook geen abonnement en hij mag niet mee naar school of naar bed. Het is eigenlijk meer ‘voor de leuk’. Ik merk ook dat ze heet heel interessant en stoer vindt maar dat ze er ook gemakkelijk 4 dagen niet naar om kan kijken. Ze whatsappt wel, maar vooral met papa en oma. Ik heb besloten om haar berichten nit door te lezen, dat is privé. Maar mee naar bed gaat de mobiel echt niet.

Ik vind 10 ook een redelijke leeftijd. Zelf vind ik het ook wel plezierig als mijn zoon (nu 12) me kan appen als hij iets later is. Ik vind het zelf ook een veiliger idee. Ik merk wel dat ik het lastiger vind om grenzen aan te geven. Welke apps mogen wel en niet, mag je van je kind vragen af en toe door z’n whatsapp gesprekken te kijken (om te checken of hij geen rare contacten heeft)? Wat is jullie mening?

Ik vind dus dat dat privé is. Ik ben ook niet bij al haar gesprekken met vriendinnen en dit vind ik een beetje hetzelfde. Ik probeer wel af en toe te peilen door te vragen met wie ze allemaal appt. Maar goed, zoveel doet ze er nu ook nog niet mee.

Wij hebben ook 10 jaar afgesproken, en dochterlief kijkt daar al drie jaar naar uit… (in oktober is het zo ver). Ik probeer nu al wat regels te stellen: telefoon blijft beneden 's avonds en buiten handbereik tijdens de maaltijden (of beter nog: op ‘stil’). Ik hoop dat ze er uiteindelijk ook gemakkelijk een paar dagen niet naar omkijkt…

mijn zoon is 8 en heeft een mobiele telefoon. Dit is vooral omdat zijn vader en ik niet meer samen zijn en hij zo contact kan hebben met zijn vader of met mij wanneer hij er behoefte aan heeft als hij bij de andere ouder is…! zo hoeft hij niet steeds te vragen of te wachten tot een van ons thuis is van het werken om te vragen of hij mag bellen

Hier een zoon van 9 en geen mobiel. Ik vind het persoonlijk ook absoluut niet nodig op deze leeftijd.
Vanaf een jaar of 12/13 wil ik er eventueel over nadenken :stuck_out_tongue:

Vanaf de brugklas is het haast noodzakelijk om alles bij te houden. Of ik daar blij mee ben is dan ten tweede. Duidelijke afspraken maken over wat en wel de bedoeling is met dat mobieltje is even noodzakelijk.

Onze oudste zoon heeft vanaf half groep 7 een mobiel gekregen. Dit omdat hij vanaf dat moment niet meer naar de BSO ging. Zelfstandigheid opbouwen vanaf die leeftijd is vroeg genoeg. Maar eerder vind ik een mobiel niet nodig. Ik vind het heel normaal dat wij zijn berichten checken, want er ontstaan altijd app groepen waarin vervelende dingen worden gezegd. Het is juist normaal om hierover te praten en dit op deze leeftijd goed in de gaten te houden. Juist op de basisschool is dit nog goed te monitoren en te bespreken met je kind. Deze afspraak is ook gemaakt door ons bij het geven van de mobiel aan onze zoon. De mobiel is ook niet zijn eigendom maar die blijft van ons. Dat hebben wij hem ook meegedeeld. Als hij straks naar de middelbare school gaat heb je hier al helemaal geen grip meer op en dan heb ik liever nu met hem over vervelende situaties kunnen praten en hem van advies kunnen dienen hoe met bepaalde situaties om te gaan. We hebben het hier nog altijd over kinderen en niet over volwassenen.

:+1:t3: goed zp beter

Ik zat even rond te kijken op het forum en toen viel mij dit topic op :wink:

Onze dochter speelt heel graag buiten bij vriendjes en vriendinnetjes en ik vind het juist heel fijn om haar op ieder moment te kunnen bereiekn. Zij heeft daarom ook al een mobiel vanaf dat ze 9 jaar is. Dit werkt voor ons gewoon heel erg fijn :blush: Ik zou ook niet weten waarom je daar langer mee zou moeten wachten. Vooral omdat de tijden veranderen en de technology steeds belangrijker wordt in het dagelijkse leven :blush:

Halverwege groep 8 vind ik vroeg genoeg. Beide kinderen (nu groep 3 en groep 5) hebben een eigen ipad 2, daarmee kunnen ze appen met papa, opa en oma en mij. Maar dat is echt vooral voor de grap, netflix (en om squla te doen). Ze kunnen op schooldagen 30 minuten op de ipad en in het weekend 45 minuten. Ze kunnen extra minuten bijverdienen door klusjes in huis te doen. Als de tijd op is, gaat de ipad automatisch “op slot” door het gebruik van ScreenTime. Ook gaat de ipad “op slot” tussen 20.00 en 0700 uur.
Als ze later een eigen mobiele telefoon hebben, gaat daar ook ScreenTime op, die automatisch de telefoon zal blokkeren als het bedtijd is. Ook zal ik de eerste 2 jaar hun de etiquette mbt de telefoon aanleren, de apps monitoren en de berichten af en toe steekproefsgewijs checken. Ze mogen alleen een lockcode op de telefoon als ik die ook weet. Misschien streng, maar ik vind onder de 14 jaar echt veel te jong om zonder toezicht gebruik te maken van smartphones, hoe gemakkelijk ze er ook mee om kunnen gaan.