Welkom op het Squla-forum

Taal extra

beste mensen,
Gisteren taal extra naast squla gekocht en voortvarend aan de slag gegaan met mijn jongste dochter… meteen al vallen een aantal dingen op die niet zo handig zijn in dit programma…
De klanken hebben kleuren en zijn terug te vinden op een klankenkaart; heel fijn en heel handig want juist daardoor leert je kind op een andere manier kijken naar de woorden… maar nu komt het de korte klanken hebben de kleur groen; in het eerste spelletje (oefening) krijg je een ROZE stift om de korte klank mee in te kleuren…ik vind het echt een gemiste kans dat dit dan niet GROEN is; zo leren ze meteen inzien dat een korte klank groen hoort te zijn. Als je namelijk verder gaat met name richting letterdief en letterverdubbelaar is het heel wenselijk dat de kinderen met kleur inzicht krijgen in wat gebeurt er nu precies. Wellicht denk ik dan teveel aan taal in blokjes… maar die kleurmethode passen jullie ook toe en ik vind dit echt gewoon een gemiste kans…Is dit nog aan te passen???
ook bij het flitsen van de letters zou het prettig zijn als de kleur van de achtergrond kaartjes corresponderen met de kleuren van de letters op de letterkaart; zo krijg je een veel sneller automatiseringsproces…aangezien veel kinderen met dyslexie het probleem hebben dat automatiseren moeilijk is.
Top natuurlijk dat jullie inspringen in deze behoefte en dat op deze manier ook leuk geleerd kan worden. Ik denk wel dat dit onderdeel van squla alleen werkt als een kind echt goed begeleid kan worden (door ouders of iemand anders); bij flitsletters en woorden moet je ernaast zitten; anders weet je gewoon echt niet of het juist of onjuist is…wellicht komt het verderop aan bod; nu is het alleen kijken en uitspreken; zou ook fijn zijn kijken en dan moeten intypen.
hoop van jullie te horen.
mvg
Inge

Helemaal mee eens! Er zijn veel kinderen die kampen met dyslexie en er te weinig hulp in krijgen via school omdat ze net te goed scoren of omdat het overgecompenseerd wordt en niet wordt ontdekt, Zo ook met mijn kinderen. ik wou dat dit eerder was gekomen. Fantastisch dat squla hier nu op in speelt en een programma voor heeft gemaakt! ik heb hem gelijk aangeschaft voor mijn dochter van 8 maar inderdaad zou het beter zijn als de kleuren bij de klanken hetzelfde blijven zodat het beter wordt opgeslagen, Veel kinderen die spellingsproblemen hebben zijn visueel ingesteld! Er kleuren aan klanken koppelen is daarbij een heel fijn hulpmiddel.
Ga zo door! Natypen is ook een heel goed hulpmiddel voor kinderen met spellingsproblemen. Dus ook daar ben ik een voorstander van!
mvg
Annebel

Hoi Inge,

Bedankt voor je bericht! We vinden je feedback heel terecht en gaan kijken of we je suggestie in kunnen bouwen.

TaalExtra is nieuw dus dit soort input is voor ons erg leerzaam. Mocht je meer feedback hebben, laat het ons vooral weten via dit forum of door een mail te sturen naar klantenservice@squla.nl.

Bedankt!

Joleen van Team Squla

Hoi Annebel,

Dat is leuk om te horen! We doen ons best om Squla en TaalExtra nog leuker en beter te maken.

Veel plezier op Squla!

Groetjes,
Joleen van team Squla