Welkom op het Squla-forum

Nog een jaar kleuteren?

Onze dochter is nog erg speels voor haar leetijd, waardoor de juf twijfelt of ze over kan gaan naar groep 3. Wie heeft hier ook ervaring mee gehad? En was het een goede keuze om je kind nog een jaar te laten kleuteren of juist niet en waarom?

Voor deze keuze hebben wij vorig jaar ook gestaan. Onze zoon Devin is geboren in oktober en daardoor een vroege leerling. In overleg met de juf hebben we besloten hem nog een jaartje te laten kleuteren. Ik denk dat dit ook het juiste moment is, want blijven zitten in groep 5 of later, lijkt mij veel vervelender voor een kind. Devin vond het helemaal niet erg om nog een jaartje langer te spelen op de basisschool ;). Ik zal vooral goed kijken naar je eigen kind. Want wat de juf of school vindt hoeft niet altijd te kloppen, jij kunt waarschijnlijk de beste inschatting maken wat het beste is voor je dochter. Succes met je keuze!

Mijn dochter heeft ook een jaartje extra gekleuterd. Ik stond er op dat moment niet achter omdat ze eigenlijk best wel pienter was voor haar leeftijd en al bezig was met letters.
Uiteindelijk ben ik toch blij met deze keuze omdat ze qua spel meer op een lijn zat met kinderen die wat jonger waren.
In mijn ervaring maken kinderen makkelijker vriendjes in de kleuterklas, dus is het naar mijn mening een betere tijd om van klas te wisselen.
Veel succes!

Onze dochter zit inmiddels in groep 4, maar we hebben ook voor de keuze gestaan om haar nog een jaar te laten kleuteren. Wij hebben onze dochter uiteindelijk gewoon over laten gaan naar groep 3. Vooral omdat haar sociale vaardigheden en werkhouding erg goed was. Bovendien ben ik van mening dat kleuterverlenging regelmatig ten onrechte wordt ingezet. Het geeft kleuters tijdelijk een voordeel op de cognitieve vaardigheden en werkhouding. Op lange termijn verdwijnt dit effect. Naarmate leerjaren vorderen, doen kleuterverlengers het mindere goed dan vergelijkbare zwak presterende vroegere klasgenoten die wel normaal zijn doorgestroomd.

Het schoolsysteem zou aangepast moeten worden om de overgang van groep 2 naar groep 3 wat vloeiender te maken. In dit geval zal veel minder vaak het advies zijn om kinderen nog een jaar te laten kleuteren.

Super bedankt voor jullie reacties! Bij ons is de kogel inmiddels door de kerk. Onze dochter is, net als Devin, een vroege leerling. Mede om deze reden hebben we ervoor gekozen haar nog een jaar te laten kleuteren. Nu maar eerst eens even genieten van een lange zomervakantie.