Welkom op het Squla-forum

Muziek (en handvaardigheid)

Vroeger hadden wij op de basisschool vaste momenten in de week voor muziekles en handvaardigheid. Op de (jenaplan)school van mijn kinderen is dat niet het geval. Natuurlijk wordt er soms wel aandacht aan besteed als dat bij een project past, of bij de week- of maandsluiting. Maar naar mijn mening zou (vooral) muzikale ontwikkeling wel wat meer benadrukt mogen worden. Hoe denken jullie daarover?

Ik ben het met je eens, volgens mij is het ook een leerdoel van de overheid. Bij ons op school doen ze het vrij structureel met een vaste muziekleraar. Elke maandag/dinsdag is hij er voor alle groepen, 1 voor 1! Handvaardigheid minder structureel geloof ik.

Een uur per week, dat is tenminste iets. Ik ben bang dat het bij ons is wegbezuinigd. Jammer…

mijn zoon krijgt 2 uur muziek in groep 3 en in groep vier leert hij zelfs een muziekinstrument spelen (tegen betaling van 27 euro per maand). die krijgt hij dan te leen van school . ze krijgen dan 1 uur les en 1 uur schoolband. daarnaast nog 1 uur reguliere les. ik vind dat echt super! Maar dat is een Duitse school.

Wauw @Swan, wat mooi dat ze bij jullie een muziekinstrument leren spelen in groep 4! Niet goedkoop, maar wel heel nuttig. Zou willen dat mijn kids dat ook krijgen.
Bij ons gelukkig wel een hele muzikale leerkracht. Wordt regelmatig gezongen terwijl de juf gitaar speelt.

en toch neemt minder dan 40% van de kinderen hier aan deel!

Op onze school is er klassikale blokfluitles in groep 4 en 5. Vanaf groep 6 kunnen de kinderen kiezen uit blokfluit, viool of contrabas. De bas blijft op school, andere instrumenten kunnen mee naar huis. Kosten: 20 euro voor het hele jaar.
Verder is er een kinderkoor wat bij speciale gelegenheden optreedt (zoals Kerst). Dus het is er wel, maar eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat wij de enige school in de omgeving zijn die dit hebben. Ik ben er blij mee.

Over het algemeen denk ik dat er op de meeste scholen meer mee gedaan zou mogen worden.