Welkom op het Squla-forum

Kind alleen op de fiets naar school en sport

Valt het jullie ook op dat ouders tegenwoordig zo angstig omgaan met hun Kids en ze geen verantwoordelijkheid durven geven. In groep 8 van de basis school wordt een fors deel van de kinderen nog naar school gebracht en opgehaald.
Onze kinderen lieten we (na ze eerst natuurlijk te hebben begeleid) vanaf een jaar of 7 zelfstandig naar school fietsen en ook naar sport. Daar wordt soms raar tegenaan gekeken, maar ik denk dat ouders de verantwoordelijkheid hebben hun kinderen tot zelfstandige wezens op te voeden. Daar hoort vertrouwen geven ook bij.

Ik ben het met je eens, het lijkt wel of mensen steeds voorzichtiger worden. En wellicht niet altijd geheel terecht. De uitdaging blijft om enerzijds je eigen angsten niet op je kinderen over te brengen en anderzijds ze wel genoeg zelf redzaam en besluitvaardig te maken.

Ik ben het ermee eens, maar het verschilt enorm per kind, denk ik. Onze dochter van 9 let goed op en gaat zelf naar school, tennis, of een vriendin, maar sommige kinderen zijn ook op de fiets enorme dromers, of motorisch wat minder handig. Onze zoon van 7 is klein van stuk en heeft nog niet voldoende overzicht. Hem laten we nog niet alleen fietsen. Overigens zijn er ook kinderen die heel weinig fietservaring hebben, bijvoorbeeld omdat er kleinere broertjes en zusjes zijn die allemaal in een keer met de auto naar school gebracht worden. Dan is de voorzichtigheid wel begrijpelijk.

Onze dochter van vijf fietst nu mee naar school op haar eigen fiets. Dat gaat prima. Uiteraard nog niet alleen.

Hangt ook wel af van de weg van huis naar school/clubjes. Wij wonen in een dorp waar het echt wel veilig is. Ben het met je eens dat ze in groep 8 wel echt moeten elren zelf te fietsen. Je gaat toch ook niet mee naar de middelbare school!

het hangt er van af hoe ver het is

je zou als ouder eerst moeten oefenen met je kind