Welkom op het Squla-forum

Hoe te omgaan met pesters en dominante kinderen

Hallo mijn kindje heeft een vriendin op school die is heel dominant en ze zegt dingen naar mijn kind zo als: “ik geef je straf, je kan niet uit de zandbak, eerst een mooie kasteel maken” en ze vond haar kasteel nooit mooi. Mijn kindje wil haar niet duwen of iets ergs doen want ik heb altijd naar haar geleerd dat we moeten niet andere mensen beschadigen en we moeten niet duwen/of terug doen. Dus ze huilt gewoon want die andere kindje doet altijd dominant. Kunnen julie ons helpen? Mijn kindje gaat naar aikido, en daar leer je ook “to stop the opponent without harming him”. Dus hopelijk aan het eind de goede wint, maar voor nu zit er niet zo uit.
Moet mijn nederlands verbeteren, toch? :sob:

Je Nederlands is goed hoor! Ik begrijp precies wat je bedoelt!

Wij hebben het juist andersom. Mijn dochter is vrij dominant en wil graag de baas spelen over andere kindjes. Ik vraag mij af waar dit vandaan komt, want thuis wordt ze niet opgevoed tot een dominant meisje. Wij geven onze dochter dezelfde boodschap mee als jullie je kind meegeven :blush:

Hoe oud is jullie kind? (mijn dochter is 7 en wordt eind dit jaar 8) Want het kan natuurlijk de leeftijd zijn. Onze dochter is bijvoorbeeld heel erg bezig om ons te testen. Altijd haar grenzen verleggen. Maakt niet of dit over het niet mogen van een koekje gaat of over het feit dat ze niet later naar bed mag.

Ik vind pesten trouwens wel van een ander kaliber dan dominant/bazig zijn. Als je het gevoel hebt dat je kind gepest wordt, zou ik dat meteen aangeven bij de leerkracht. Ik zou namelijk ook graag van de leerkracht willen weten als mijn kind een ander kind pest.

Het blijft lastig, maar ik denk dat het heel goed is dat je je kind leert dat geweld nooit de oplossing is :slight_smile: