Welkom op het Squla-forum

Ervaring met zakgeld

Hoi allemaal,

Wat is jullie ervaring met zakgeld geven? Vanaf welke leeftijd en hoeveel?

Wij geven onze dochter (9 jaar) € 1,50 per week en mijn zoon (7 jaar) krijgt € 1,-. We zijn begonnen met zakgeld toen de oudste 7 was. Bij de tweede zijn we iets eerder begonnen (bij 6 jaar geloof ik) omdat hij het bij z’n zus zag en ook wilde. Wat ik mij afvraag: hebben jullie ook restricties op het zakgeld. Waar ze het wel en niet aan mogen uitgeven? Ik vind het bijvoorbeeld eigenlijk niet goed als ze er snoep van kopen.

Onze kinderen (9 en 7) krijgen respectievelijk 5 euro en 3,50 euro per maand. De oudste koopt wel eens wat snoep, maar zolang dat een of twee keer per maand is, vinden we dat niet zo erg. We deden het vroeger zelf ook, stiekem welteverstaan… Ik vind het belangrijker dat ze eerlijk vertellen wat ze gekocht hebben, dan dat ze alleen verantwoorde dingen kopen. Natuurlijk noemen we wel even dat ze het beter kunnen opsparen om iets te kopen waar ze echt iets aan hebben.

Mijn jongens (3 en 6) krijgen 10 cent per jaar dat ze oud zijn. En voor de zomervakantie krijgen ze extra zoveel euro als ze oud zijn. De jongste krijgt dit alleen omdat de oudste het krijgt en hij ook een spaarpot wilde. Voorlopig wordt het niet uitgegeven want meneer spaart voor een camper (jaja zo´n grote echte) en een robot grasmaaier!! haha. Maar hij stond er wel op de kaartjes voor het schoolcircus te betalen voor ons (1 euro p stuk), dat geld heb ik stiekem weer in zijn spaarpot gedaan.

Wij zijn begonnen met 6 jaar, met 50 cent, en hogen het elk jaar bij verjaardag op met 50 cent.

mijn zoon van 7 krijgt op dit moment 3 euro per week. Hij kan dit nog aanvullen met kleine klusjes te doen, zodat hij ook leert dat als hij wat wil ervoor moet werken en het niet zomaar aan komt waaien.
Klusjes kunnen zijn bv. rotzooi wegbrengen naar de sorteerbakken, helpen met afwassen n voor elk uitgevoerd klusje krijgt hij 50 cent bovenop zijn zakgeld.
Echt restricties hebben wij niet, wel is de afspraak dat hij overlegd voordat hij wat koopt. Anders hebben we zo een hele kamer vol prullaria

Bij ons krijgt mijn zoon van 5 50 cent, en mijn zoon van 7 2 euro.
Restricties zijn er niet. Wel weiger ik voor te schieten bij de intertoys omdat hij in een impuls wat wilt kopen. Als hij idd speelgoed oid wil kopen, wil ik wel dat hij van te voren zegt wat, om te voorkomen dat dat brandende geld aan iets wordt uitgegeven wat hij achteraf niet zo graag wou. Of wat we al op zolder hebben liggen.

En hier thuis kunnen ze ook extra verdienen met klusjes, of soms 10 cent extra als we naar de stad gaan en verder parken, omdat het dan gratis is.

Onze dochter is nog te jong voor zakgeld.
Maar zelf ben ik basisonderwijzer en het nut van zakgeld geven is dat ze ermee kunnen betalen, leren sparen voor iets wat ze graag willen, besef van geld en de waarde ervan.
Vanaf groep 3 starten met zakgeld geven kan bijv, en ik zou dan beginnen met bijv. een euro per week. Dat kan als veel voelen, maar dan kunnen ze makkelijke optellen. je kunt ook zeggen bijv. 1 euro per twee weken.
Naar mate ze ouder worden kunnen de bedragen juist zo zijn dat ze echt moet gaan rekenen. Ze krijgen bijv, 1,50 of 1,85 per…
Dat maakt het nog uitdagender om alles bij elkaar op te tellen.

Wij starten binnenkort met zakgeld. 6 EUR per maand (ze is dan zes) op haar bankrekening en een pasje bij papa in de portemonnee. Ik denk dat je vooral moet doen wat bij je past.

Onze dochter is 8 jaar en krijgt €1,70 contant.
We hebben het natuurlijk meestal niet gepast en als het een keer vergeten wordt, dan gaan we het inhalen. Ze rekent dan al snel voor ons uit wat ze krijgt e/o terug kan geven.
Alle extra’s zoals disco zwemmen betalen wij.

Wij houden het schema van het Nibud aan. Dat werkt voor ons prima.

Dit overzicht kunt je bekijken op https://www.nibud.nl/consumenten/zakgeld

Zoon van 6 kan per week in totaal 1 euro verdienen. 50 cent voor zijn kamer netjes opgeruimd te hebben op zaterdag en 50 cent als hij zich gedragen heeft die week haha. En het is geen kadaverdiscipline maar als ik hem de halve dag aan het waarschuwen ben is het wel klaar. Hij wil graag z’n zakgeld dus het ligt aan hem of hij het verdient.