Welkom op het Squla-forum

Een beweeglijk kind

Blogster Suzanne geeft verschillende tips voor ouders met kinderen die moeilijk stil kunnen zitten. Wat is jouw beste tip?

Leuk! Bij ons helpt het om na schooltijd lekker buiten te spelen. Flink rennen, de energie eruit gooien. Gelukkig wordt hier in de straat veel buiten gespeeld en zijn er vaak vriendjes of vriendinnetjes waarmee ze spelletjes kunnen doen. Vooral in de zomer heerlijk!

naast het uiteraard rond laten rennen en buiten laten spelen, heb ik bij mijn (eer beweeglijke) zoon gemerkt dat het erg helpt als hij iets te frummelen heeft in zijn handen. Vooral op momenten dat hij lang stil MOET zitten (zoals op school), of hij relatief rustig moet zijn (restaurant, museum, trein, etc). Naar school gaf ik hem kneedgum mee (helaas was juf hier niet blij mee en heeft afgepakt). terwijl hij anders op school potloden gaat breken om toch iets te bewegen te hebben…. (en die potloden moeten we zelf aanschaffen!!). Maar verder blijkt de kneedgum, een spinner (die lekker beweegt), of een pen en papier een goed alternatief voor die momenten dat hij niet rond kan rennen!!

Op zaterdagochtend gaan we met een groepje ouders en onze kids naar het park voor bootcamp/calisthenics en de kids doen graag op hun manier ook mee. Zo kunnen we allemaal bewegen en het is nog gezellig ook.

Wat hier het allerbeste werkt is om na elk ‘zit’ leer moment 10 minuten op de trampoline te springen. Alle energie komt er dan uit, zodat er weer rust is om verder kunnen leren…

Daarnaast zoveel mogelijk ‘bewegend’ leren: tafels stampen in de modder of door een bal te over te gooien, spellend hinkelen etc. Ook handig, spinnens, tangels of een stevig elastiek tussen de poten van zijn stoel :slight_smile:

Nou ja, wij hebben 2 van die jongens die soms echt ‘uitgelaten’ moeten worden om hun energie kwijt te raken. Dit komt niet altijd goed uit. Bijvoorbeeld bij het eten klaarmaken. Dan laat ik ze meehelpen, ieder met eigen taken. De een snijdt dit, de ander roert in de pan. Kruiden pakken met een krukje, tomaatjes erbij. Vinden ze geweldig, door de afleiding van het koken vergeten ze helemaal andere dingen te doen.

Hier nog niet DE tip gevonden, maar wij gaan regelmatig het bos(trimbaan) in.met regenachtig weer gaan we naar een binnenspeeltuin en gewoon na schooltijd laat ik mijn zoontje vaak een stuk fietsen. Zijn energielevel blijft ondanks bovengenoemde erg hoog…(adhd?) Dan helpt soms om hem een spelletje te laten doen of een filmpje te laten kijken waar hij helemaal in op gaat en de onrust in zijn lichaam even vergeet :blush:

Ik heb twee totaal verschillende meiden. De oudste kan niet stil zitten en moet altijd rennen, fietsen, springen etc. De ander kan heel rustig op gaan in haar spel met poppen of het bakken van taarten in de zandbak… Ze zitten elkaar dan ook vaak in de weg.

Mijn tip bij een bewegelijk kind is: laat je kind een hut bouwen! Met slecht weer kan het binnen met dekens en kussen en anders kan het ook lekker buiten. Eerst even alle energie eruit tijdens het bouwen en vervolgens lekker in je eigen domein kruipen en rustig een boekje lezen met een lekker hapje en drankje erbij. Vervolgens de hut weer samen afbreken zodat ze de volgende dag weer opnieuw kunnen bouwen.

Wij hebben een trampoline staan en als mijn zoontje te druk is of te veel energie. Dan laat ik hem daar altijd op springen of we gaan flesjes om voetballen. Soort Bowlen…vind hij ook leuk. Of gewoon voetballen en of een rondje fietsen…

Naast, de al genoemde, trampoline in de tuin hebben wij ook altijd stoepkrijt in huis. Dit is de meest ideale (en goedkope ) oplossing om energie kwijt te kunnen. Wij maken regelmatig (mini)speurtochten voor elkaar met opdrachtjes onderweg. Maar ook maken ze in de tuin vaak een doolhof of racebaan of maken de welbekende hinkelbaan. Het is dus zowel voor de hersenen als voor het lichaam de ideale manier om energie kwijt te kunnen.

Ik moet zeggen ik vind alle tips heel leuk, maar mijn zoon is volgens mij de drukste van de school. Hij is hoogintelligent en daarmee incombinatie kan hij ook niet tegen prikkels.
Ik heb zelf behoorlijk wat research gedaan, en mijn mening is, geen tv-games. (of een max van 15 minuten -wat hier dus Squla is)
In de niet-prikkel-omgeving afspraken maken, zodat hij dit nog weet zodra zijn hoofd begint te tollen… Veel beweging en veel verantwoordelijkheid geven. Een rondje rennen etc. werkt averechts voor hem want ja… dat is veel leuker dan lezen/rekenen/stil zitten… Z’on touw ladder is denk ik ideaal. Boekjes lezen kan ook vast op de kop ;-):smile:
Eerst beet mijn zoon nagels, en nu ik deze tips toegepast heb niet meer… toeval?

Wij gaan regelmatig lekker wandelen of fietsen na het eten. Zijn we even in beweging na het verplichte stilzitten. En zo zijn ze heerlijk fris en vermoeid als het bedtijd is. Werkt prima!

veel bewegen maar je zoon of dochter moet wel plezier hebben je kan gaan sporten bv voetballen zwemmen , fietsen en als je op vakantie gaat kan je ook fietsen huren en door de stad fiesten om de stad te verkennen

ik zou de touwladder wel willen

Groetjes Ismael

Wij gaan meestal steppen naar het schoolplein of de eendjes bij ons in de buurt. Mijn kinderen (2 en 4) hebben alleen vaak geen zin om naar buiten te gaan en sinds we er een baby (2 weken oud) bij hebben komt het ook mij niet altijd meer uit om buiten iets te doen. Als ik merk dat ze nog ‘teveel’ energie hebben en we blijven binnen dan doen we vaak een van deze activiteiten:

• een watergevecht in de badkamer
  • een glijbaan maken van de wobbel
  • een show geven (ze laten zichzelf dan verdwijnen achter een tafel met een kleed)
  • kinderyoga of andere oefeningen met leuke muziek erbij. Ze vinden het ook leuk om met mijn work out mee te doen!!

Wobbelen! Wobbelyoga of wobbelen thuis op een wobbelboard is een unieke manier om lichaamsgericht bezig te zijn, plezier te maken en te ontspannen. Zo fijn! Zie voor meer informatie ook www.wobbelyoga.nl :heart_eyes:

Onzze zoon is hypermobiel en heeft ADHD. Belangrijk.is dat hij genoeg bewegingsruimte krijgt bijvoorbeeld.met een sport… verder heeft hij een wiebelkussen waar hij op.zit en dat maakt hem.wat rustiger of hij gaat er oefeningen op doen zoals balanceren… een wobbel is ook een leuk alternatief. En verder een trampoline :wink: en een schommel waar hij op.kan genieten

Wij hebben een hangstoel gekocht in zo’n metalen frame. Heerlijk z’n eigen plekje waarin hij lekker kan bewegen zonder dat het voor ons onrustig is! Hij blij en wij blij :slight_smile: ( En daarnaast natuurlijk lekker veel buiten spelen en op de trampoline)

Teakwando werkt perfect voor mijn zoon

Bedankt voor alle positieve inzendingen! We vonden eigenlijk bijna alle reacties erg goed dus we hebben besloten om te loten. De winnaar van de touwladder is… (tromgeroffel)… EVA!!!

Eva, zou jij ons je adres toe willen sturen via winactie@squla.nl? Dan sturen we 'm naar je op :smiley:

In de klas gebruikt mijn zoon een tangel. Tijdens de instructieles en het kring gesprek.

Hij kan beter stilzitten.

Thuis vooral veel rennen en voetballen. Lekker klimmen en ontdekken.