Welkom op het Squla-forum

Cito-toetsen

Hoe kan het dat je het hele jaar normaal scoort(op de basisschool) met de stof en goed rapport hebt dat je de citotoetsen (dus waar je de A,B,C,D,E voor kan halen) veel minder op scoort.

Heeft u dit al besproken met de leerkracht?
Misschien heeft uw zoon/dochter moeite met de manier waarop cito de vragen formuleert?

Hoi mama,
Jazeker heb ik dat gevraagd. Krijg niet echt een antwoord als ik dat vraag en constateer. Ze zeggen ja dat is raar maar ja het is Cito,dus ik zei sluit de stof dan wel aan op Cito. Ja alleen iets andere vraag stelling.
Ik zei dan moet je dat toch ook uitleggen of oefenen?.
krijg niet echt antwoord. ze zeggen van alles maar doen verder niks.

Meestal toetsen de scholen door het jaar heen via methode toetsen. kleine beetjes leerstof. Een hoofdstuk taal/spelling/rekenen beslaat vaak maar 4 weken.
De Cito toetst vaak leerstof van een half jaar. Meer leerstof en langere periode. Dat kan de verklaring zijn.
mvg
Kalinka

Toch vind ik het wel apart. Want als een school constateert dat er structureel veel lager gescoord wordt bij cito toetsen, is het dan niet handiger om de normering van de methodetoetsen bij te stellen?

Het kan zijn dat een kind moeite heeft om leerstof langere tijd vast te houden. Dit zie je dan terug bij een lagere CITO score t.o.v. een methodetoets.

Bij een aantal vakken klopt dat absoluut. Maar bij taal en rekenen is er echt sprake van een doorlopende leerlijn en zou het vreemd zijn als leerlingen ineens terugvallen bij de cito-toets.